Hur blev resan ? vad hände och hur ser framtiden ut ?
Jag minns väl första måndagen i Januari 1994 när jag klev in på Euro Business Travel och tittade på mitt tomma skrivbord.Vad har jag gett mig in i ?
Men det vara bara att skaka av sig obehaget och sätta igång och jobba. Ganska snart fick vi också napp på både gamla och nya kunder. En av dom var den tidens gigant på reklammarknaden, Brindfors. De reste frekvent kors och tvärs över Världen och blev samtidigt en språngbräda för oss in i reklam- och varumärkesbranschen, där vi än idag har ett större antal kunder.
1997 tog vi ett stort kliv från lilla Markvardsgatan invid Odengatan till att vara en av de första hyresgästerna i den nyrenvoerade mittersta Hötorgsskrapan, Hitechbuilding. Det dröjde inte länge förrän flera av den tidens kända internetpionjärer också tog plats i skrapan. Och det var ju bra, för de skulle erövra Världen och behövde en rask resebyrå till sin hjälp. Just de här åren hade också avregleringen av flyget inom Europa rullat igång. Resebyråbranschen kved och stånkade över de nya spelreglerna. I 75 år hade vi levt av flygbolagens provisioner, 8% på inrikesflyget och 9% på utrikesflyget. Nu var det upp till bevis med kundnyttan och försöka förklara för våra kunder att det inte kunde vara gratis längre. Vi måste börja ta betalt, inte helt lätt i en bransch som aldrig lärt sig det. Men som tur är fanns här en uppsida.
Avregleringen ledde snabbt till en uppsjö av nya aktörer på flygmarknaden. En svåröverskådlig djungel av priser och resealternativ. Vår expertis blev än viktigare. Men bara under ytan än så länge. Utåt sett, 1999, var vår tid över. På ytan gnistrade riskkapitalfinansierade bokningssajter, nu kunde alla boka själva. Resebyråerna skulle snart vara borta. Men efter den första tidens eufori och när byråerna fått upp egna onlinebokningar var vi att räkna med igen. Att köpa ett par skor eller en CD på webben var och är enkelt. För all del att boka en T/R Stockholm-Köpenhamn också. Men det ska bokas om, bokas av och det finns premium, business och economy. Hotell ska på och av och statistik ska levereras. Och någon som kan hålla koll på var anställda befinner sig. Och till rätt pris och med rätt resepolicy.
2001 9/11 En kollega kommer instörtande från lunchen och berättar att ett flygplan kraschat in i World Trade Center i New York. Några timmar senare är Världen i chock efter den värsta terrorattacken i modern tid. På TV-skärmarna kunde vi se inte bara de fallande skyskraporna utan också hur all flygtrafik i USA stod på backen. Skulle det kunna hända här också ? vi satt själva på 10:e våningen i Hötorgsskrapan.Osäkerheten och skräcken var bedövande den första tiden, men ganska snart var det business as usual i luften, bortsett från de än idag rigorösa säkerhetskontrollerna. 2002 – 2004 På it-kraschen följde några svarta år i form av lågkonjunktur och våra vänner i Hitechbuilding försvann en efter en. Det hade också blivit väldigt dyrt att sitta i Stockholm City, men tack vare de bistra tiderna lyckades vi få till en bra deal med fastighetsägaren. Vi drev också Stockholms enda affärsresebutik ett par år med en liten holk precis utanför entren till Hitechbuilding, kopplad till vårt kontor på 10:e våningen. 2006 gick emellertid flyttlasset till dagens adress på Alströmergatan 22.
Under de här första på 2000-talet växte också de nya lågprisbolagen fram. Ryanair och Easyjet är ett par som lever gott än idag. Sämre gick det för Flyme, Transwede, Skways och Nextjet för att nämna några. Tidigare i år gjorde jag en rensning på vårt intranet av flygbolag som försvunnit de senaste 15 åren och det var cirka 25 stycken. Men det var både i branschen och hos kunder stor skepsis mot framförallt Ryanair, som likställdes med en supekt kusin från landet. En del av det lever kvar än idag men har man bokning, bagage och papper klara är Ryanair ett fullgott alternativ. Om Ryanair idag är enda non-stop-alternativ på en Europflygning skulle jag säga att 7 av 10 pragmatiska affärsresenärer väljer Ryanair framför att byta plan på samma rutt.
September 2008 nådde vi “all-time-high” för en månad med en försäljning på 6 miljoner. Månaden efter rasade försäljningen med 45% jämfört året innan. Lehman Brothers hade gått i backen och finanskrisen var ett faktum. Vi fick raskt skära 20% på arbetstid och löner. Under alla dessa år och så även idag sliter de gamla nationella flygbolagen på den avreglerade flygmarknaden. Stålbad efter stålblad presenteras. Strejker är vardag och kan komma plötsligt.
Trender som lågprisbolagen satte har efterhand applicerats hos de gamla flygbolagen. I forntid (läs före 1990) fanns krasst sett 3 pristyper, fullpris, PEX och APEX. det var enkelt och handfast med papperskuponger och små stickers som sattes på biljetterna vid ombokning. Ville man inte åka en sträcka var det bara att boka av flighten och rycka kupongen. Skulle man resa lite billigare var det till att stanna över helgen och hålla sig till samma flygbolag ut och hem. Och inte blev det särskilt billigt då heller, kanske kostade det 2500:-. i bästa fall, vilket motsvarar 4500:- i dagens pennningvärde. SAS hade flott kontor vid Stureplan och på Norrmalmstorg huserade Lufthansa och Finnair.
Idag finns ett 020-nummer som i bästa fall är gratis. Vart du hamnar är oklart. Vid trafikstörningar blir flygbolagen nerringda av resenärer som behöver hjälp och inte vet var resan är bokad. Metasajter som Momondo och Flygresor.se matar resenärer vidare till flygbolag och web-byråer över hela Världen. Men som sann entrepenör ska jag verkligen inte gnälla, här finns en stor uppsida. Glappet mellan transportör och resenär har blivt betydande och där blir vi en viktig länk. Hade det varit lika enkelt som på den gamla tiden med en handfull dominerande flygbolag och ett fåtal prismodeller hade vi nog svepts bort när webben landade.
Komplexiteten, de oöverskådliga resealternativen, affärslivets svängningar och höga tempo gör att kundnyttan är högst reell. Få företagsledare kan i längden acceptera anställda som spenderar dyrbar arbetsid på att leta resor för att sedan ge sig ut i Världen på viktiga uppdrag utan riktig service och backup.
2011 smällde Eyjafjallajökull i luften på Island och inom några dagar stod flyget inom och till/från Europa stilla. Askmolnet var ett faktum. Resenärer hamnade i enormt svåra lägen och satt fast i i dagar på resmål. Bl.a. hade vi ett antal resenärer strandade vid Möbelmässan i Milano som förtvivlat sökte sätt att komma hem. Charterbussar gick i skytteltrafik och kunde kanske vara ett alternativ även för våra strandsatta kunder. Kunde vi ordna det ? men underlaget var för tunt och risken för stor.
Dock på den 3:e dagen slog vi till. Jag ringde Ekman Buss här i Stockholm och frågade om dom hade någon ledig buss. Det hade dom och det skulle kosta 100.000:- att köra Stockholm-Milano-Stockholm. Ok vi kör på det, sa jag ,och över telefonen fick hon AMEX-numret och drog pengarna. Senare samma dag ringde en trött busschauffär från Autobahn, på väg till Ericsson i Frankfurt med resenärer. Han hade hört att han fått en körning vidare men hade bara ett telefonnummer till Stockholm. Jag upplyste honom om att nästa hållplats var Milano. Med det underlag vi hade skulle resan i bästa fall gå jämnt upp, med ett skingrat askmoln skulle förlusten bli betydande. Men allteftersom bussen rörde sig mot Milano började ryktet sprida sig även utanför närmaste kundkretsen. Telefonerna ringde och fler ville åka med. Askmolnet låg kvar och vi fyllde bussen till sista plats, 52 stolar. 2 dygn senare landade trötta men nöjda kunder i Stockholm och vi kunde samtidigt konstatera att vi gjort en av de bästa affärerna i resebyråns historia.
2014 och Euro Business Travel firade 20 år. Samtidigt började jag känna att det blivit rätt sent på Jorden för gamla EBT. Den traditionella resebyrån hade trots allt tappat en del av sitt existensberättigande i takt med att onlinesajter blev bättre och smartare. Vi hade ingen riktigt bra onlinebokning och några år tidigare hade vår prestigekund Spotify lämnat oss i brist på bra onlinealternativ. Det var ett vägval. Börja trappa ner eller satsa på nytt framåt.
I samma veva fick jag upp ögonen för det geniala namnet på en affärsreseservice av vårt snitt; Fast Track Travel. Namnet var ledigt och varumärket “Fast Track Reseservice” blev vårt. Nu menade vår gamla kund varumärkesproffset att ett företag kan heta vad som helst och det finns det ju många exempel på. Likväl satt namnet väldigt bra och efter ett antal sömnlösa nätter och våndanden som sammanföll med att jag vid en krogmiddag fick kontakt med en duktig webbyrå fattades beslutet. Vi satsar framåt, dressar om helt och skapar en affärsresetjänst för 20-talet, 2017 blev EBT Fast Track Travel.
Backar vi sedan lite till 2015 så blev vi kontaktade av ett amerikanskt affäresebyrånätverk i Columbus, Ohio: ATG / All Stars Travelgroup som sökte en partner i Sverige. De hade bl.a. skött Nikes resande globalt de senaste 7 åren. Vi hoppade på och efter ett par år blev vi deras partner för hela Norden.
2018 fick vi den första större kunden från scratch, ett av Världens större läkemedsbolag vars resande i Norden vi nu styr från Stockholm. Så nu sitter vi med en mix av bra, stabila lokala kunder samtidigt som vi är en del i ett spännande globalt samarbete där vi utmanar jättar som American Express, CWT, BCD och HRG.
Som luttrad reseentrepenör törs man inte blicka för långt framåt men siktar vi på 2020 så kommer vi under året landa den senaste versionen av vår onlinebokning, Amadeus Cytric.
Detta i kombination med att vi håller hårt i vårt grundkoncept; en snabb, proaktiv och trevlig service så kanske det blir ett kåseri även 2024 med nya infallsvinklar efter 30 år i affärsresebranschen.
Dan Blomberg, CEO
Lämna ett svar